Askungens express.

hej. hur är det med dig? det var ganska länge sedan att jag skrev så här på bloggen.
det var nämligen det så här, de byggade om systemet, typ reparetion. nu funkar det i alla fall.

häromdagen känner jag mig att tiden går väldigt fort.

gå upp
frukost
skolan
plugg
läs böcker
lunch
hem igen
plugg
middag
läs böcker

eller oftast åk till lund o på cafe.

nu är det redan april, kommer det snart min födelsedagen :P alltså.


idag besökte jag till "Bergagården". det är typ ålderdomshem.
vi skulle snacka med dom bor där o fråga hur det går.
vi läser om människoliv i en lektion.
det handlar om hur man blir äldre, hur är det med att bli gamla o sluta med jobb. hur går det efter livet. osv.
innan vi började att läsa om vuxen läste vi om barn.

det här ämnet är ganska intressant för mig. vi läste genom några böcker om Sigmund Freud, Erik H Eriksson, Howard Gardner, Jean Piaget, osv.
själv har jag redan läst om dom på japanska. nämligen det är det så här att jag är nästan helatiden sugen på böcker. böckerna kan roman, litterära böcker, matböcker, tidningar, även barnböcker också.
jag tycker mycket om att läsa böcker. man kan hämta in sig massa kunskaper samtidigt kan tänka sig upplevelser som man inte uppleva på riktigt. man kan ställa sig in i andras tanke värld. det är väldigt viktigt för att bättra sig på etiskt sätt. hur vill andra bli bemötta? hur ska jag hantera situationer som jag inte har träffas förr?
de kan ge oss lösningar. och jag har bara levt i världen knappt år. jag vet nästan ingenting i jämfört med en man som har levt under 90 år.

på så sätt kan det vara jättebra chans att veta om livet den här besök.
konsekvensen kan beskrivas med ordet "intressant". visst var det ju bra.
det var en kvinna som vi frågade till. jag ska inte skriva ner enskilt nåt.
men, hon var väldigt öppet o pratade om sitt liv villigt.
jag tackar verkligen henne för intervjuen. det är inte lätt att prata sitt liv till någon som man inte känner till.
jag bara tänker lite bekymrad på om jag var hänsynslös. det var ju jag som frågade till henne....på svenska.
jag kan inte snacka svenska felfri, o det kan vara nog svårt att snacka artigt.
när jag snackar med kompisar behöver jag inte tänka hur jag ska snacka svenska. helt enkelt, hur som helst kan jag snacka med dom.
svårt att lära sig språk på riktigt.

jag vill inte bli "utlänningar svenskatalate" utan rikitg svenskatalare. jag har ett bra föklarning till detta.
jag har en kompis, hon är ganska duktig på svenska. hon kan svara på frågor när folk frågasätter henne, och hon kan skriva någonting på svenska. men hon talar inte felfri svenska. inte heller låter hennes svenska som svenska utan som hennes sitt språk. hon kommer särkert bli bättre om hon kom bor länge och kämpa på plugg svenska. men hon är nästan så här att tänka sig hon är duktig på svenska o färdig med det språket.
i så fall kommer hon långsammare bli bättre på svenska än i en fall hon pluggade mycket mer.
eller hur?

jag vet faktiskt inte hur min svenska låter. det kan jag tänka mig det låter väldigt katastrofalt. för att jag kan inte uttala så bra som andra som har uttal som svenska innehåller i sitt språk.
för mig, "sj" och "f", "b" och "v", "r" och "l", de är likadana varandra.
det känns som äpple. tänk på det finns massa äpple. om du var medveten om äpple kan du kategorisera ett äpple från de andra. t ex malmbergs gylling, armoa. (den första är gästriklands- och den andra är skånes landskapsäpple alltså :P)
för mig, de är bara äpple. vanliga äpple.
men för någon, det är det inte så. "nej! der är ju armoa!!!" "vad fan tänker du på?" o sånt antagligen.
det är precis så med min svenska.
oj oj oj. vad fan sa han?......... "billig? eller villig?".... asså det är typiskt exempel. man kan gissa o fatta i en sammanhang, men då. det är ett fel!! helt fel.
hmm...jag får ju träna. tänk på en kille som 17år gammal, snart 18år gammal i sängen säger "sju" "sjö" "skönt" "fjorton" "barn" "vanlig" "roll" "kebab rulle" och mer och mer..... varje natt!!! vilken sjuk kille alltså.
jag kommer hata min tunga.... allvarligt.....

ni? som läser bloggen den här, ni kommer ju bli förvånade över min fan dålig svenska på riktigt. :P hahaha

dagens inlägg är inte så fint. ska jag skriva ner nånting som jag känner mig?
eller ska jag förtsätta att skriva ner så där?

en sak jag tänkte jag skulle berätta för er. nämligen om min klass.
mina klasskompisar är ganska barnsliga. det är det så här att de har jättestarka personligheter i sig.
de är roliga, kul o snälla mot mig. på ett sätt uppskattar jag väldigt mycket dom. det är bra när jag är sugen på skoj o umgämge. men på ett annat sätt, t ex i ett klassrum kan det vara helt katastrofalt. de halatiden snackar o ibland säger "håll käften!!!!!!!!!!" som snackat nyss. dessutom mest irriterat är att de inte lyssnar på andra heller ha ingen hänsyn mot andra. de är helt hänsynslös alltså. tänk på i diskussion snackar alla helatiden, ingen som lyssnar på, allt de skriker är "håll käft!!" "fråga din mamma!!" o sånt. vad fan är detta? vad fan har ni lärt under livet?
så vill jag frågasätta dom, även om det kan te sig att slösa tiden.
så lugna ner ken..... :)
det är det inte som jag vill säga o berätta.
jag vill berätta hur jag tänker på så sätt.
först måste jag säga jag tackar att jag kunde hamna mig i den här situationen. man kan säga den här klassens arbetsmiljön är en av de sämst i sverige som kan tas upp till en diskussion på politiskt sätt. det låter lite överdrift, men det är sant.
men vad är det som gör mig att tacka?
ju, det är det så här att jag kan lära mig hur man ska hantera sådana situationer och klara av dom?
det är svårt att veta och inlära. man kan inte hamna sig i sådana situationer även om man vill. det kommer i sin tur fram till. så jag hade tur att träffas med sådana situationer.
man kan säga någonting som handlar om livsfilosofi, om hur man ska leva, om etiska grejer, om medmänniskor, om allt som helst när o var man vill. men det är inte säkert om man kan utföra som man säger.
man kan lätt åstadkomma när man hamnar sig i still situation. det är ingen lätt heller särskilt svårt.
när man hamnar sig i svåra situationer, kommer man bedömas.

jag vill understryka den här.
"det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd. det är när vi är rädda som vi prövas" Tove Jansson


det gäller inte bara "mod" utan också vad som helst.
jag menar med meningen så här.
"det är ingen konst att vara hederlig om man hamnar sig i en vanlig situation. det är när vi är i en svår situation som vi prövas.
att vara hederlig är väldigt bra på många sätt.
man kan lätt säga sin tanke o empati som precis jag gör.
men ni vet faktiskt inte hur jag är på riktigt, eller hur jag är i en svår situation.
om min livfilosofi ( om det finns....) kan funkar i sån situation.

nu ska vi gå genom våra problem i klassrummet.
först kan man märka det finns många invandrare i klassen. nästan 40% av vår klasskompisar är invandrare.
och en sak till. det finns 4st elever som är 90:a, egentligen de andra elever som gå till 1an är 91:an. det vill säga de som 90:a är som inte klarat av förra året.

i min egen hand undersökte och räknade jag hur många personer skolkar lektioner i veckan.
vi har 20st lektioner i veckan, och eleverna är 24st.
antalet av skolkare är 12st. ( 12 olika elever innehåll: invandrare 8, svenskar 4)
antalet av gångar som nån skolkar är över 60 gångar ( så dålig undersökning gjorde jag....jag kommer inte på riktigt.... jag ska köra om nästa vecka.)

man kan tänka sig det är nog problem.
jag skrev ner "invandrare" och "svenska". om det är så att det påverkar varifrån man kommer...?
ja på nåt sätt kan man säga så. men det handlar inte om detta på det sättet.
då, vad är det som påverkar då? jo. det handlar om etisk tanke.

hur ska andra bli bemötta? hur ska man hantera små saker som inte ter sig viktigt?
hur ska man säga ifrån?


svenska klasskompisar säger "asså, dom invandrare fattar ingenting, det funkar inte alls...."

invandra kompisar säger "va? vadå, dom är rasism. lyssa inte på dom. du också utlänning. alltså"

jag tänker inte så. vi har brist på förståelser, etiska tankar, hänsyner och människlig empati.
jag vill säga vi måste lära oss utan att klaga helatiden.
det är bra chans att lära sig. man kan lära sig i princip kunskapar i skolan, samt också livets värdet.
det är dags att märka det här.

jag känner mig verkligen i klassen trist ibland. men ni är jättetrevliga o håller olika kultur o värde o allting!
när ska vi lära oss tjusiga saker förutom nuet?

:) jag är ganska mer aktiv nu än vanligt.


det är det ju så här att nån ger mig energi. jag hoppas jag också ger henne energi :)

Asukungens express = cinderella express ( på japanska)
betyder att en av ett per som bor långt fråm varandra skulle ta sista tåget för hemresa efter möte med sin kille / tjej.
askungens gränsen är 12tiden. magiska saker blir av.

min gräns är 1:10 alltså :P skånetrafiken pågatåget. :)

vi ses!! tappa inte dina skor. annars måste jag hitta på dina skor o leta efter dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0