att apa efter någon.

hej. hur är det? jag är ganska trött. idag var mycket aktiv dag alltså.

förresten, vet ni svenskar vad "att apa efter någon" betyder?
det betyder "att härma, att efterlikna, att imitera". om du misstänker på mig får du gärna att kolla på Svenska Akademiens ordbok (SAOB).
jag vet faktiskt inte om det är vanligt ord, eller skriftspråk. men jag har träffats med ordet minst två gångar i böcker.
och, vad är det med ordet då? ju. idag snackade jag lite om svenska med mina klasskompisar.
på så sätt sa jag att "att apa efter någon" betyder "att härma" väl till mina kompisar. men de nekade bara, helt ständigt nekade.

de sa bara "du är japan, du vet ingenting om svenska, du ska inte säga nåntign. fattar du?".

vad fan är detta?

jag var 100% på att det finns ordet i svenska. så hämtade jag ordbok och letade efter ordet för att intyga att jag hade rätt med det för dem.
och faktiskt fanns det ordet på två olika ordböcker.
jag hade ju rätt. men de sa bara "håll käften. det stämmer inte. de är fel asså."

vad är det egentligen? varför lyssnar de inte på andra? varför erkänner inte de deras eget fel?
fan asså :P

men att apa efter någon är ju gammal svenska va? jag tror verkligen inte att man säger så där utan man ibland skriver som ett skriftspråk.

så- jag är trött....måste jag sova nu. imorgon är det ju idols deltävling i lund.....jag är tveksam nu.....ska jag dit? :) hahaha

ska jag sjunga sång till dig? som ler mjukare än höstvind mot mig.

hur är det med dig då? :) hej då. vi ses.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kanske vill de inte erkänna att du som japan kan ett ords betydelse när de inte själva kan det! ;)
I alla fall. Att apa efter någon. Ja, det är att härma någon. Göra samma sak som den andra :)
Duktigt Ken! Ganbatte :)

2008-04-05 @ 02:35:37
Postat av: ken

hej. hahaha tack.
det är det så här att den här är nästan skoj alltså.
men jag bara tycker om såna personer som är renhjärta o kan erkänna sina fel och andras förmåga som kan te sig duktigare än sin.
tror du är stef väl?:P

2008-04-06 @ 23:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0