en svensk och en svensk medborgare.

halloja :) hur är det? har du haft bra? jag mår bra och hade kul i helgen :P
förresten, visst är det härligt väder? väl? man blir lockad att gå ut och fika i stan av doften av vår och fin solsken.
man kan umgås med sina kompisar och sitta i gräsen, snacka, fika, sola. så där ska man njuta i vår alltså :)
människor bor i natur! varför inte känner mer sig i natur? :)

den här helgen var väldigt politisk för mig. om man säger så. i lördas var jag i lund och tog fika på ariman som vanligt. de som jobbade där kände igen mig och hälsade på mig. :) det är verkligen roligt att skaffa kompisar utanför skolan. jag har massa "kompisar" i skolan och brukar snacka med dem. det är okcså kul, men ibland det känns lite tråkigt. de snackar hela tiden bara om kläder, förhållande, sex, dålig musik. "och?" det är det som jag vill säga. det är värdelös för mig. nej, det här uttrycket är lite felskt, ibland är det kul att snacka skit. men oftast känns jag mig liksom "okej..... och?". fast så säger jag inte i verklighet. på så sätt hjälper det riktigt mig att jag har några kompisar utanför skolan. till exempel, typ du, universitetetstudenter, de som jobbar på ariman, m f. tack vare er :)

då beställde jag ett te och en kaka. ariman är ekonomiskt alltså. lågpris och helt okej kvaliteter. jag brukar ta en kopp te och därmed påtå minst tre gånger. en kopp te kostar 15kr och påtående kostar 3kr per en gång. då kan man räkna ut hur mycket det kostar att ta fika för mig.
en kopp te + påtår tre gånger = 15 + 3*3 = 24  det vill säga att en kopp te kostar 6kr om jag påtår tre gånger. oj oj oj vad billigt! vad ekonomiskt! :) det är nog bra för students plånbok. :P

jag satt på en soffa där jag brukar sitta och läste genom en bok. det är verkligen jätteskönt att sitta där och läsa böcker.lyssa på mig själv. tänk på djupt. konsentrera mig.

ibland blir jag snacksugen och börjar snacka med folk som också dricker kaffe eller te där.
det var en gång, en svart man som antagligen kom från någonstans i afrika ( faktiskt kom han från afrika, jag kommer inte ihåg vilket land det var.) frågade till mig så där "where is toalett?". vilken engelska! jag blev gillande honom och visade vägen. det är inte så svårt faktiskt att hitta.
sen snackade vi ett tag. han kunde knappt engelska, fast mycket bättre än jag gjorde och gör. om jag fattade riktigt flyttade han till sverige för hans land hade några problem på olika område och började bo här, nu läste han svenska i folkskolan i lund. det var lite pinsamt att jag inte kunde klara av engelska så gott som han gjorde. men inga problem.
jag är jätteduktig på kroppspråk. när jag är i språkmässig kris eller fara kommer jag bli sjukt duktig på kroppspråk. :P jag kan berätta hur det är skillnad mellan japan och kines utan språk. :P nej skojar bara.

kanske det där samtal gör nästan ingenting för mitt liv även hans liv heller. det var en kort stund och en slumpmässig träff. jag vet ingenting om hans mobiltelefonnummer, adress, eller några kontakter. vi kommer troligen aldrig att träffas igen.
men jag tycker det inte är värdelös. jag var glad över vi kunde snackas, utbytas tankar och kändes lite grann.

varje dag, varje sekund, varje ögonblick träffar vi med människor i livet. den där manen går förbi dig kanske inte ska träffa med dig igen. den här tjejen som snackar i telefon bredvid dig kanske inte ska träffas igen.
vi träffas massa människor i vardagsliv.
jag tänker mig att det är nog bra att jag blir snäll lite mer än jag gör idag för alla. kanske handlar det om hjälphand mot en mamma med sitt barn som har svårt om gå ur ett tåg. kanske handlar det om du försöker att hjälpa en man som inte kan hitta toalett. kanske handlar det om du pratar med en kille som går vilse ur sina föräldrar och hjälper att söka dem.
till och med handlar det kanske om du hälsar på din granne på morgon. en små små sak är det som viktigt.
alltså med en små små sak kan vi påverka vår värld. din omvärld.

det låter kanske lite löjligt, troligen lite idealistiskt. men samtidigt talar det för er sanningen.
är det inte så? du känns bra när du får hjälp av andra för en små sak.
är det inte så? du känns bra när du får hälsnig av en av dina grannar.

och därmed att hjälpa någon, hälsa på någon, vara vänlig, vara snäll ger dig en god känsla.
är det inte så? du känns bra när du hjälpar någon.
är det inte så? du känns bra när du hälsar på din granne.
det är en god cykel. tycker du inte? många säger till mig att jag är snäll. men jag vet att jag ibland är elak. jag vet att jag kan bli snäll på mer hög nivå.
lite lite grann, kan vi inte tänka på det? ska vi inte vara lite snäll? :)


 

på den andra koppen började jag att skriva ett kärlekfullt brev till min lilla.
plötsligt liksom en knopp som lockades att blomma av sloen började jag skriva. det är faktiskt jättekul att tänka på fina texter.
det får inte vara löjligt, inte överdrift utan måste vara romantiskt, fint och oskyldigt. vi får se om det går bra. :)


ser ni omkring er? ser ni naturen rör sig väldigt vackert idag? blommor, knoppar, moln, solen. jag la upp mina bilder på facebook, om ni får tid kan ni kolla på dem. :) de är ganska fina tycker jag.
människa är ett djur ursprungligen. ett djur lever i natur. måste man känna sig i natur väl? :P

när jag var färdig med brevet gick jag ut och tänkte att jag skulle sitta på torget och sola lite grann.
det var jättehärligt väder. :)

/så där skrev jag i söndars. jag ska skriva om här :)

jag satt ute i stortorget och drack kaffe. då såg jag några hundratals människor som demonstrerade mot sjukvård politik. det var liksom de bara skrek hela tiden och alla vanliga folk var helt förvånade över demonstrationen. om jag har rätt utför de inte strejk i Lund. jag ansåg att de som demonstrerade kom från Helsingborg eller någon annanstans i skåne än Lund. det var väldigt kul att se på turister som var där och besökte domkrykan var enbart överraskade och bara kollade på demonstrationen som om de sa "vad fan är det? så konstigt land sverige är.....". det var ens sak som inträffade på mig för politiskt i helgen.

på kvällen grillade vi hemma och åt verkligen gott kött som höll mycket fet i. jag tycker mycket om att grilla ute och snacka med mina kompisar med ett glas öl. :P eller fanta. :) egentligen blev jag myndig nyss. Idag 23 april är nämligen min födelsedag. då fyller jag 18år. det vill säga att jag kan dricka alkohol i stan utan någon bekymmer.
i alla fall är det så som jag vill mena att vi får ju gå ute och känna oss i natur alltså. eller? det är vår! :P

i söndas åkte vi till trollenäs som ligger i närhet till eslöv eftersom mamman skulle kolla på en galleri. det var faktiskt skönt att vandra i trollenässlottets trädgård under soligt väder. jag tog massa foto på blommor ur insektperspektiv. jag har redan laddat upp på facebook då ni får kolla på fotona. :)

sen lämnades jag i eslöv, för att jag skulle lyssna på Mona sahlin att snacka och deskutera om invandring kvinnor. jag står inte med socialdemokraterna, men ändå det är kul att lyssna på sådana personer snacka. jag var liksom nyfiken, bad henne om att skriva hennes namun och favolituttryck. och tog foto också. vilken typisk japan jag är alltså :P hon sa en sam som är mycket märklig och ganska intressant för mig. det var så att det finns oftast två ord som man beskriver folk som bor i sverige med. ena är "en svensk", den andra är "en svensk medborgare". till exempel när man talar om en man som kommer från någon annanstans än sverige och bor i sverige på tidningar skriver man oftast "en svensk medborgare" utan "en svensk". det var en gång när Zlatan fick straff för sitt spel i fotball skrev ett dagblad att "så gör man inte i sverige". för mig är han klart en svensk trots om han tänker så där. eller jag vill säga att det är vi själva som bestämmer vem vi är. jag klassificeras i en japan i ett vanligt sammanhang. men jag får tänka mig i princip själv att jag är mer svensk än japansk. det är inga problem för mig. bokstavligt måste jag vara en japan, på pass, viktiga papper, IDkort och så vidare. men det är helt annan sak. jag anser att man måste vara försiktig när man talar om ens ursprung, eller identiteter. det finns massa typer av identiteter. man kan beskriva en iraq som jobbar på ett dagis en dagispappa utan en iraq. man kan beskriva mig en konstig utan en japan. en japan, en iraq, en svensk är bara ett etoniskt sätt att beskriva ens identitet. jag tycker att viktigast är att se någon på riktigt utan grasögon som gör man se dunkelt. vi var födde i var och en olika ställe och situationer. men vad är det för fel på skillnader då? vi är säkert olika och annorlunda än nästan ävem om han/hon är en svensk. sånt löjligt språk sparkas. se på riktigt vill jag säga till mig själv. hur tycker du? 

det var den andra politika saken som jag träffades i helgen.      

då.....vad ska jag skriva? :)
just det, i går besökte jag ett dagis där jag skulle jobba på under en vecka. jag hälsade på Lena som jobbar där och jag känner till. därmed fick jag kolla på hur man jobbar på dagiset och leka med barn. jag tänkte att det är välidigt systematiskt teori att uppforstra de massa praktik teknik och nödvändiga grejer som brukar läras ut av sina föräldrar.

men samtidigt kännde jag mig lite strikt där. det är det så här att de som jobbade där var lite lite strikta.
fast det var ju kul. :)

jag har ingen aning vad jag ska skriva... hahaha

nej, jag ska plugga nu. då ses vi !
har det bra. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0