ett kök kan vara ett diskussionsrum, ett matecafé, en musiksal och ett hemligt bo för två fåglarna.

hejsan. hur är det med dig? jag är ganska trött.... nämligen var jag på en fest igår i lund hos lundstudentsteater gruppen.

festen var väldigt kul. jag kände mig skönt jämt alltså, det liknar inte alls fester som mina kompisar håller på. roliga folk :P goda spriter. hahaha nej skojar. det handlar inte om alkohol utan stämningen eller humör. det var verkligen roligt.

men, jag vill säga bara en sak till jävla skånetrafiken. :P
när jag gav mig iväg hem till eslöv kom jag famme till stationen i lund o fick veta tåget skulle avgå därifrån tio över sju. det var strax halv sex när jag var där.
40minuter? skulle jag vänta på bänken där var iskallt? egentligen är det inte deras fel alltså.
men.....kan ni inte skaffa nya tåg så att man kan ta tåg mycket oftare, därmed de får förbättra deras kvaliteter för tågtid. jag menar som ni vet brukar de försenare.
det var en gång jag väntade på tåget till eslöv som vanligt då de sade "tåget till karlskrona kommer för sent, tåget kommer försent." och till slut kom de för 30minuter senare. vad fan tänker de på?
jag är inte besviken alls, jag vill dock bara säga det inte är acceptabelt.

jag tror det spelar någon roll på nåt sätt att de,SJ är enda stort järnvägsföretaget som finns i sverige. det finns ju skånetrafiken, SL, blekingetrafiken och så vidare. men det är tydligen de,SJ som tar huvudsakligen stor del av järnvägsuppgift i sverige. det finns inga företag som står mot SJ. det kan man tänka sig ganska lätt att det inte kommer bli bättre för kvalitet för tåg. i en jämförelse med japan finns det mer än 200st järnvägsföretag, och det är inte sällan att flera företag förvaltar järnvägar i ett området som precis en tävling. i så fall måste man tänka sig hur företaget klara av problemen för kvaliteter och servisnivå för tåg så att kunderna skulle välja företaget. då kommer de kvaliteter bli bättre i sin tur. konkurrens s k i en sammanhang. det är typisk händelse i ett land som accepterar kapitalisk ekonomi. de som bäst tillämpades överlever i så fall. men så är det inte i sverige. vem som skulle ägna sig åt att förbättra kvaliteter med massa risker när det inte behövs? vem som skulle börja att tävla ensam? självklart. ingen som gör så där.
det är det som det är. att tåg brukar komma för sent betyder kvaliteter för tåg är inte bra som möjligt. det finns massa ställe man kan förbättra så kunder kan njura mycket mera. men så funkar det inte i samhället där stat styr människorsekonomisklivet. det kan gälla om sverige också.

igår, jag såg ett helt fantastiskt kök. några ungdomar snackade om politik i sverige inklusive världen. kortfattningsvis kan jag berätta för er att det handlade om mest sverige, lite kina och afrika och även USA. personligen tykte jag att det var ganska intressant samtal. fast det var svårt också. jag var mycket att förstå, inte till att diskutera med dem, utan att lyssna på helatiden och tänka efter. jag tänkte nästan "jag ska skriva ner på bloggen, det kan nog bra idé så att visa min åsikt till folk. folk är kloka, då de förstår vad jag säger, de kan bortse från mitt jävla dåligt uttal alltså. :P"
först tänker jag att svenskarna inte alls är kommunister utan står på vänster sidan i jämförelse med andra länder. för japaner kan det te sig på ett sätt "åh fan, skit vilken kommunist alltså." fast inte för mig. jag vill insistera att kommunist och totalitarist inte är likadana. när man tänker på kina, ett land som kommnistisk stat styr, måste man komma ihåg en sak. de utför kommnistisk ekonomi samtidigt utför totalitatistisk politik. det vill säga att de kontrorellar människorsekonomiskliv och kultur- och privatliv. ett komnistiskt land är inte alltid ett totalitatiskt land. kina är ett enskilt land alltså. det är inte konstig att folk blandar ihop de två meningar på nåt sätt. man brukar lätt tänka på att ett komnistiskt land utför totalitarisk politik. om jag ska ställa ett exempel på detta, jag får gärna ta japan. under andravärldenskriget var japan fylld totaliraster. och fakstiskt utförde de regeringen totalitaristisk politik. men på ekonomiskt sätt var japan ju kapitalism. det vill säga att japan som var ett kapitalistiskt land körde totalitarisk politik.
det är nog mycket, och antagligen ni som brukar läsa min blogg är medvetna om såna ord.

poängen är att kina är totalitaristiskt land. många län vill få självständigheter i kina, men det går inte på riktigt. och jag vill mena med den här menigen att det som gör folk skadad eller stör folk är totalitarist utan kommunist. man tänker lätt att kommunist inte fungerar så längre i praktiken. men man vet aldrig. jag står inte med de som hejar på kommunist, men jag tänker på att det finns möjlighet att de lyckas. det var dålig situation i ryssland(sovjet) när de började att köra som ett kommunistiskt land. man kan tänka sig det inte kom funka alls. men tiden går även nu. vi vet faktiskt inte vad det är som kommer ske imorgon. så det är nog bra att tänka om kommunism på ett sätt med inga avsky heller inga känslor. man får inte tala för politik med känslor. det skapar bara hot och mysslyckande. det är därför jag tänker jag inte passar mig som en politiker. jag är känslig person alltså :P gråtfull, skrattar helatiden, känsligt hjärta.

och, en sak till. (eller är det tråkigt?) usa. nu tänker de att de är bäst i världen. "he he he! nu är det vår tid!! kom igen då!! irak, kina, nån som helst!! vi kan kicka er! :P" tänker vissa folk och politiker så. det finns ju vissa som är jättekloka o tänker på helt annan sak. men jag tänker på att usa inte funkar så längre som enda ledare i världen. det krävs att vara bra på ekonomiskt, politiskt och kultur sätt så att bli ledare i världen. ingen som vill beundra ett land som har ingen kultur. om ett land vill hålla på bra situationer på alla de tre sätt måste folket kämpa på. det kommer aldrig att bara politiker som kämpar på utan hela medborgare gör gemensamt. men, om man ser till usa. de tar emot ganska mycket invandrare från olika länder. det kan te sig ett bra land i invandringpolitik området. men så är det inte på riktigt. det finns massa lilla samhälle i usa som mest invandrare bor. till exempel Getto, Chinatown. USA tänker på att de kör mångkulturistisk politik. det är det så verkligen, men det är ingen lösning för invandring. jag tänker själv det är enda lösning att undvisa språket där man bor i. på så sätt tycker jag inte om att svergie kör "hemspråk kurs". oj det är inte som jag vill säga nu. således är usa inte ett land utan en samling olika samhälle som har olika kulturbakgrunder. då kan man tänka sig det finns en del av folk som inte vill hålla på med USA som ett land, heller en ledare i världen. nu funkar det tillfälligt. men det är ju bara under en kort stund.
kloka svenskarna oroar inte er. dumma kommer bli av deras tönligt dröm. :)

så tråkigt snack slut. :)

sen, köket blev matecafé. det var första gången att dricka mate i livet. om jag har rätt....alltså mamma också har sånt kopp och nån te....men jag vet inte om det var mate..... :(
i alla fall var det ju jättegott. :P rör inte om !! hahaha

köket är aktivt. han blev musiksal efteråt. jag orkade inte sjunga nån sång, men alla var glada ut, de hade sjungit massa svenska sånger. :) vad kul alltså.
det känndes lite tråkigt att jag inte född i sverige. det är det så här att jag kan nog svenska, jag kan snacka om svensk TV som sänds nutiden. jag kan sjunga svensk sång som utsäljer nutiden.
men jag har växt upp i japan, jag vet nästan ingenting om dåtiden. :( du? min lilla du får lära mig såna saker :P ju du har redan gjort alltså, det är jättekul för mig :)

hanna o hanna :P


köket kan vara fågelbo för två fåglarna, som tycker om varandra, som ena älskar vår :P
hemligt hemligt.
det känns väldigt spännd alltså på nåt sätt..... XD hahaha

festen var jätteroligt menar jag alltså.

idag gick jag upp 3tiden, och började att plugga.
jag kommer klara av en bok som kallas ett annat sverige är möjligt.
det går jättesnabbt. jag är nästan förvånad över min svensk läskunnlighet, och skriftkunnlighet. :P hahaha nej skojar, jag måste plugga mycket mer. annars kommer det aldrig att snacka riktig svenska.
jag ska lägga mig nu. måste jag sova. :)

godnatt.



plötsligt tycker jag.

en vacker dag,

där det blåser mjukt.

jag hittar på två svalor

som reser runt i världen.

jag tittar på blå liljor,

som står mot höstvind.

du som log mot mig mjukt som höstvind.

som blåser i mitt hem.




:P ganska mycket rimmar jag alltså.
höstvind är skönt att känna mig :)

hejdå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0