lo que paso,

paso entre tu y yo :)

hejsan. hur är det? det är torsdag idag. det känns verkligen att tiden går fort. snart det kommer min födelsedag  hahaha vem bryr sig? :) ialla fall mår jag bra.

idag fick jag en läxuppgift. uppgiften är så där att man ska undersöka och plocka upp imformationer om hur gamlingar bor i ett land. man väljer ett valfritt land och sammanfattar sina åsikter och reflektioner om landet.
jag tog naturligtvis fram japan. japan utför ganska bra äldreomsorg. det finns välfungerande pensionssystem, äldreboende, hemtjänst och så vidare. det finns dock problem också. som ni vet har japan utvecklat raskt sin ekonomi, tekniker, industrier, och många andra samhälles system. det vill säga att vårt system är ungt, icke välutvecklat som ni har i svenskt samhälle. med ett annat uttryck kan jag beskriva att japan är nybörjare. japan spelar egentligen ledande roll på många sätt i världen. exempelvis vi har skapat många nya tekniker, och exporterar de teknikerna till många fattiga länder för att leda till att bli ett rikt land. japan deltar i G8 och diskuterar med de andra 7 ländernas ledare. många tycker faktiskt att japan är ett rikt land. men det stämmer inte exakt.
vi har så många problem som ni har. det finns inget fullständigt land på jorden. om det fanns kunde det vara ett utopi. problemet med äldreomsorg som vi har är att det inte förslår alla. man har kunnat visa i forskningar att det finns vissa gamlingar som inte får hjälp, vård heller omhändertagande tillräckligt mycket och de oftast bor hemma ensam i fara att dö. hur förekommer de problemen?
vissa politiker säger att största anledningen är att det som mest förvaltar äldreomsorg är företag utan staten. på vissa sätt utför staten också äldreomsorg. fast det är inte som ni gör i sverige.
vad är det för skillnad mellan de två länder? -de två mest rika läder i världen-
i vissa sammanhang kallas sverige för en blandekonomi, med både statliga och marknadsmässiga inslag.
på precis samma sätt kallas japan för en blandekonomi, med både statliga och marknadsmässiga inslag i vissa sammanhang.
skilnaden är "proportion". hur stor är det som statliga inslag respektiv marknadsmässiga de?
jag anser att sverige har mycket mer statliga inslag än japan har. sannerligen har sverige styrts av socialdemokraterna under en lång tid medan japan har styrts av ett liberaldemokratiska parti. det är därför det finns stor skilnad mellan japans- och sveriges ekonomi.
under socialdemokraternas styrelse har sverige lyckats att utveckla statliga socialförsäkringar bland vård, äldreomsorg, pension och så vidare.
japan har lyckats att utveckla de på ett annat sätt. de började att företa socialförsäkringar ganska sent. vi hann inte stata bra system tidigt som ni gjorde. det var nämligen precis efter andravärldenskriget när vi började utveckla oss.
staten hade inga pengar, då företag son hade pengar  företog att förbättra socialsäkringar istället för staten.
jag tror att ni känner igen det här följande namnet, mitsubisi. som ni vet producerar de bilar. på en annan sida jobbar de för socialförsäkring. man kan skapa sin egen pension hos dem, naturligen kostar det extra pengar. 
japans socialförsäkring är kapitaistisk på ett sätt. eller kan man säga "valfri" på ett sätt. det beror på hur mycket man har pengar hur bra kvalitet är. nu finns det egentligen lagar om socialförsäkring och staten började att företa. 
men det är fortfarande så att vissa människor inte kan få några försäkringar.

är det lite tråkigt? :) eller är det svårt att förstå för min svenska inte är så bra? 

jag ska rappotera om den till tisdag. :) 

förresten. jag fick ett ständigt svar på min fråga om man fick stanna kvar i sverige extra mycket mer afs vistelse. jag har redan fått ett svar på majl. men jag tänkte det var nog bättre att snacka ordentligt i telefon. 
svaret var inte förväntat. jag får inte stanna kvar. jag var faktiskt lite ledsen, eller väldigt ledsen att höra svaret.
men nu då, nu mitt hjärta brinner av att hitta på en lösning. jag tänker på att om jag hittar på någonting som de kan erkänna och godkänna får de ge mig tillåtelse att stanna. till exempel jag skulle delta i ungdomsnämnd, i utskott, i ungdomspolitikmöte, i föreläsning. eller så där. vad tror du? har du nåt ide??
jag står här helt chanslös alltså :( det här är inte så bra. dessutom jag har inte så mycket tid. jag måste hitta snabbt på någonting, annars min flygbilljet inte kommer kunna ombokas. det är ju ett stört problem.
det här är ganska svårt att förstå varför de inte tillåter mig att stanna. jag är libertarianist. ( hahaha ) jag tänker att det är upp till person att bästamma på sitt liv så möjligt som inte stör andra. jag vill gärna göra någonting som gynner AFS. jag vill verkligen hjälpa dem på många sätt. jag tackar väldigt mycket deras hjälp. men jag vill inte dem kontrollera mitt liv. det är så enkelt, de får bara tillåta mig att hoppa av programet och kasta ansvaret för mig om de tänker det är jobbigt att kolla på mig under extra vistelsen. det var inte deras problem alls om något hände med mig under tiden. man ska ta sitt ansvar själv. om det hände nåt var det självklart mitt problem och jag fick ta mitt ansvar. snälla, bara låt mig vara. jag kommer klara av allt. och några misstag kan vara fördelar för mig att tänka efter och utveckla mitt hjärta, min sinne och mina personligheter.

jag kommer hata 30 juni om det skulle går så här, alltså jag inte får stanna kvar. och jag kommer säkert ångra att jag inte lyckades att stanna och att jag missade sommaren, en speciell sommar.

låt mig älska sommar.
förlåt mig, gnälla så där.

när jag räknar dagar som jag har kvar i händerna.
när jag såg körsbärsblommor flyttar sig på någonstanns med vårvind.
när jag känner mig värmt hos dig på hemligt fågelboende.

jag somnar i en lång dröm så jag inte ser framåt, inte ser till en fin sommardag.
så nära som jag kan få dem i händerna ligger de sommardagar.
jag står här utanför murar. jag står här helt chanslös utanför murarna.



:P skojar. jag lovar att jag fixar det.

jag pallar. :P hahaha


så jag ska plugga nu. jag måste klara av TISUS-test!! annars det är slöseri med pengar. 1600 kr.

hejdå. ha det fint.

och trevlig resa till Göteborg. :) hoppas du hittar på ett fint blev, vykort :P
ibland behöver man ett kärlekblev. :)

<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0